I nærkontakt med Frankrig

I januar i år var femten 2. g- og 3. g-elever fra Frederiksberg Gymnasium på udvekslingsbesøg på Lycée Beaussier i La Seyne-sur-Mer i nærheden af Toulon. I sidste uge var deres franske værter på genvisit i København, og NCFF tog forbi Frederiksberg Gymnasium torsdag aften, hvor der var fælles madlavning med efterfølgende spisning på skemaet. Her fortæller en række elever om deres oplevelser.


Cirkeline
Det bedste ved projektet var, at man fik et godt indblik i en anden kultur og ikke kun på et turistplan. Vi kom inden for i et fransk hjem og så deres hverdag. Det kommer man ikke, når man rejser i Frankrig. Jeg tror ikke, jeg har lært så meget mere fransk, men jeg har lært meget mere om Frankrig. Jeg kunne godt have ønsket mig lidt mere struktur og kommunikation i forhold til vores aktiviteter i Frankrig, men vi kom med til alt muligt.


Amalie
Jeg var heldig at komme i en familie, hvor de ikke kunne tale engelsk, så jeg blev tvunget til at tale fransk hele tiden. Jeg blev meget bedre til at lytte og forstå, hvad der blev sagt. Men jeg synes, aldersforskellen var stor, for franskmændene var 2-3 år yngre end os, og det var ikke optimalt.    


Frederikke
Det bedste for os danskere var, at vi blev venner på kryds og tværs. Jeg er også blevet ven med min franske kontaktperson. Hans mor lagde rigtig meget vægt på, at jeg skulle tale fransk og opfordrede også hans brødre til at snakke fransk med mig. Jeg oplevede, at vi ikke havde lært helt almindelige ting i fransktimerne – som for eksempel at spørge om en tallerken. Vi er mest vant til at diskutere tekster!


Bertram
Jeg har fået en helt anden indsigt i, hvordan det er at være fransk. Franske gymnasieelever er mindre selvstændige i deres måde at arbejde på, end vi er. De har ikke så meget gruppearbejde og skriver mere ned, hvad læreren siger. Jeg kunne klare meget på fransk – mere end jeg havde troet. Det var lidt en øjenåbner i forhold til, at det er egentlig ikke så svært. Jeg tror, man kommer til at overtænke det.


Klara
Det var mange aktiviteter for os ud over skolegangen, det blev jeg positivt overrasket over. Men vi fik ikke information om det på forhånd. Jeg har ikke prøvet at bo hos fremmede før, så det var lidt grænseoverskridende, men jeg vænnede mig til det og lærte at være mere åben. Opholdet har hjulpet på mit franske: Jeg er blevet mere modig og har lært fraser og hverdagsvendinger. Jeg har altid gerne villet til Paris på et tidspunkt, og det er jeg nu helt sikker på, jeg vil.    


Viktor
Det har været en fed oplevelse at være i en udenlandsk familie og med i deres skole. I starten var det lidt svært at finde ud af, hvordan man skulle være i familien, men til sidst blev det meget afslappet. De spiser rigtig meget og masser af ost og dessert hver dag. Det blev lidt meget, men man ville jo ikke være uhøflig og sige nej. Jeg synes, jeg har lært at være mere åben over for andre personer, og jeg har fået mere lyst til at besøge Frankrig igen. Det allersjoveste var, da vi var ude at spille Laser Tag sammen.


Alfred
Det var lidt svært i den franske skole, for jeg er ikke super god til fransk. De har kun 45 minutters moduler, hvor de næsten skriver noter hele tiden. Lidt primitivt, synes jeg. Det har været spændende at opleve den franske kultur. Vi har babysittet dem lidt her i Danmark, men det har også været super sjovt. Jeg har hørt en masse fransk og fået mere ordforråd og bedre udtale. Og jeg har også fået en masse nye franske venner. Jeg kunne godt tænke mig at tage noget af min uddannelse i Frankrig, når jeg skal studere.