Mange elever oplever udfordringer i overgangen mellem niveauer. Det gælder i grundskolen i overgangene fra indskoling til mellemtrin og fra mellemtrin til udskoling, og i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse og endelig i overgangen fra ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser. Gode overgange styrker progressionen i sprogundervisningen og dermed elevernes sprogkompetencer, motivation og oplevelse af sammenhæng.
Gode overgange i grundskolen kan bidrage til at sikre, at eleverne får det fulde udbytte af en tidlig sprogstart og kan fastholde deres motivation for at lære sprog. Det er også vigtigt, at sprogfagene arbejder sammen, så eleverne oplever, at deres generelle viden om sprog er værdifuld og kan bruges i mange sammenhænge.
Et stærkt sprogfagteam på den enkelte skole og netværk på tværs af skoler kan styrke dette område. Udover at give støtte til udviklingsprojekter, som arbejder med overgange i grundskolen, kan NCFF også støtte netværksdannelse.
Der er behov for, at lærere på de to uddannelsesniveauer taler sammen for at få øget kendskab til hinandens mål, vilkår og arbejdsmetoder og for at sikre de bedst mulige overgange for eleverne. NCFF har bevilget flere brobygningsprojekter mellem grundskole- og gymnasieniveau, som beskrives her.
Motivation for at beskæftige sig med sprog på en videregående uddannelse er i høj grad betinget af, at eleverne får et indblik i, hvordan man kan bruge fremmedsprog i arbejdslivet. NCFF har initiereret flere tiltag med fokus på karrierelæring, som man som uddannelsesinstitution kan benytte sig af: