#FremMedSprog2020 - Sprogfagene er i fokus i uge 40 på landets grundskoler og ungdomsuddannelser

Hvorfor er fremmedsprog fedt at lære, læse, tale, skrive, lytte til og ikke mindst forstå? Og hvad kan de bruges til? NCFF sender igen i år studerende fra professionshøjskoler og universiteter ud på grundskoler og ungdomsuddannelser i uge 40 for at give smagsprøver på en række sprog gennem aktiviteter med eleverne. I den anledning har CFU’erne i Danmark netop lanceret en hjemmeside med lege, spil, problemløsningsopgaver og digitale ressourcer til fremmedsprog i grundskolen.

Ny FremMedSprog-hjemmeside: CFU Danmark har med støtte fra NCFF samlet materialer til fremmesprogslærere i grundskolen.

Hjemmesiden FremMedSprog i grundskolen er netop gået i luften med indhold, der kan understøtte og inspirere fremmedsprogslærere i engelsk, tysk og fransk til at sætte fokus på fremmedsprog i uge 40.

Materialerne på hjemmesiden inden for de tre fremmedsprog er målrettet elever i indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen i kategorierne: Task og problemløsning, Spil, Digitale ressourcer, Leg og bevægelse.

Siden er udarbejdet af CFU’erne i Danmark - Centrene for Undervisningsmidler på professionshøjskolerne - og er støttet af NCFF.

Besøg siden og find materialerne


Om FremMedSprog

FremMedSprog er et af NCFF’s initiativer til at øge interessen for fremmedsprog i det danske uddannelsessystem. Hvert år i uge 40 sendes sprogstuderende fra landets professionshøjskoler og universiteter ud på grundskoler og ungdomsuddannelser.

Professionshøjskolerne koordinerer FremMedSprog2020 med grundskolerne, mens NCFF koordinerer de universitetsstuderendes besøg på ungdomsuddannelserne. FremMedSprog blev gennemført for første gang i 2019.

I 2020-udgaven vil eleverne kunne opleve fremmedsprogene: arabisk, engelsk, fransk, japansk, hindi,
Italiensk, kinesisk, koreansk, persisk, portugisisk, russisk, spansk og tysk.