Regeringens Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet blev lanceret i november 2017 efter en årrække med konstant faldende søgning til fremmedsprog på alle niveauer af uddannelsessystemet og lukninger af fremmedsprogsuddannelser.
Strategien skulle råde bod på denne situation, og dens overordnede formål var derfor
Strategien bestod af flere initiativer, af hvilke det væsentligste var oprettelsen af det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). Derudover bestod Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet af følgende initiativer:
Strategien sørgede dermed for, at der blandt andet via NCFF blev kastet et tiltrængt samlet blik på sprog i uddannelsessystemet, og regeringen ønskede med sit initiativ, at strategien også kunne være med til understøtte igangsatte reformer og tiltag samt iværksætte nye tiltag, der kunne øge motivationen for sprog og højne sammenhængen mellem de forskellige uddannelsesniveauer og mellem fag og sprog.