Samarbejde med eksterne aktører

Samarbejde med eksterne aktører er alfa og omega, hvis fremmedsprogene skal ud i virkeligheden, og virkeligheden skal ind i fremmedsprogene. Det kan dreje sig om samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner, forældre, det lokale erhvervsliv, organisationer m.fl. Samarbejde med eksterne aktører skaber autenticitet i undervisningen og giver mulighed for at arbejde tværfagligt. Herudover styrkes sammenhængen mellem uddannelse og arbejdslivet.

Inspiration


Uddannelses- og arbejdsliv

  • NCFF har samlet et korps af fremmedsprogsambassadører, som rykker ud på landets ungdomsuddannelser for at fortælle eleverne om deres erfaringer med fremmedsprog og værdien af sproglige kompetencer i arbejdslivet. Læs mere og book et besøg

  • Med undervisningsmaterialer målrettet karrierelæring i sprogfagene engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk ønsker NCFF at understøtte karrierelæringen på ungdomsuddannelserne. Find vores materialer til karrierelæring

Flere gymnasier arrangerer sprogcamps, som involverer et tæt samarbejde med erhvervslivet: 

  • Hjørring Gymnasium har stor succes med deres årlige sprogcamp, som har deltagere fra gymnasier i hele landet. Her møder eleverne sprogfolk fra universitetet, professionelle sprogfolk og repræsentanter fra erhvervslivet, deltager i workshops og dyster på deres sproglige kompetencer. 
  • Herning Gymnasium har ligeledes stor succes med at booste sprogfagene tysk, engelsk, fransk og spansk gennem deres Sprogfestival. Sprogfestivalen har et tæt samarbejde med universitetsfolk og det lokale erhvervsliv og har deltagere fra flere gymnasier i Region Midt. 

Eksterne sprogstimulerende læringsmiljøer

Skoletjenesten udbyder i nogle regioner af landet sprogtilbud, som kan benyttes af hhv. folkeskoler og gymnasier. Disse kan evt. inspirere til lignende tiltag i egen kommune. Aabenraa Kommune har fx flere undervisningstilbud, hvor tysk indgår, rettet mod grundskolen. 

I Hjørring Kommune findes blandt andet “Das Deutsche Haus” og “English House” som er eksempler på eksterne sprogstimulerende læringsmiljøer.