Elever

Stadig færre elever opnår solide fremmedsprogskompetencer og motivationen for at lære sprog er dalende.

Faghæfterne til fremmedsprogsfagene i grundskolen understreger vigtigheden af både sammenhæng og transfer mellem de forskellige fremmedsprogsfag, hvilket understøttes af forskning i sprogtilegnelse og flersprogethed.

Undersøgelser viser dog, at der mangler strukturel, indholdsmæssig og didaktisk sammenhæng mellem fremmedsprogsfagene. Denne mangel på sammenhæng må antages at påvirke udviklingen af elevernes fremmedsprogskompetencer, deres motivation for at lære fremmedsprog og deres tilvalg eller fravalg af fremmedsprog i deres videre uddannelse. Desuden viser undersøgelser, at lærerne i grundskolen oplever manglende muligheder for og prioritering af fremmedsprogsfaglig efteruddannelse.

En vej til, at eleverne får en endnu bedre fremmedsprogsundervisning og oplever øget motivation for at lære sprog, er at sætte fokus på fremmedsprogsdidaktisk opkvalificering af lærerne. Denne vej er beskrevet i anbefalingerne.

Hvad har fremmedsprogslærerne i projektet haft fokus på?

Gennem konceptets komponenter har omdrejningspunktet i projektet været elevernes motivation i undervisningen i skolens fremmedsprogsfag. Fremmedsprogslærerne har i forhold til eleverne derfor bl.a. haft fokus på følgende, som kan inspirere andre lærere: 

Motivér eleverne og giv dem lyst til og mod på sprog med en varierende og inspirerende fremmedsprogsundervisning.

Skab rammerne for, at eleverne oplever sammenhæng og progression i sprogfagene.

Inddrag centrale emner fra den seneste fremmedsprogsdidaktik i undervisningen og arbejdet med sprogfærdighederne.

I projektet har det være flersprogethed, funktionel grammatik, interkulturel kommunikativ kompetence, mundtlighed og ordforrådstilegnelse med henblik på fx:

  • at aktivere alle elevernes sproglige resurser i sprogundervisningen
  • at arbejde funktionelt og kommunikativt med bl.a. tasks og chunks

Samarbejd tværsprogligt med de andre lærere i fremmedsprogsfagene på skolen. 
 

Elever fra projektet Fremmedsprog Forandring og Forankring giver udtryk for, at de mærker en positiv forskel i deres fremmedsprogsundervisning, efter skolen har arbejdet med konceptets forskellige komponenter (uddannelse af en sprogfagsvejleder til skolen, fremmedsprogsdidaktiske kursusforløb, læringsfællesskaber og netværk).

Her taler en elev i 9. klasse om betydningen af større fokus på mundtlighed i undervisningen:

”Jeg har fransk. Min lærer, hun er ret vild. Hun lærer mig ret mange ting. Også især […], at det ikke kun skulle handle om, at vi sad med et papir, men meget mere om interaktioner og sådan noget, igennem fransk. Og det var hun egentlig ret god til. Så det har gjort det hele lidt mere spændende.”

Et centralt fremmedsprogsdidaktisk fokus er flersprogethed i undervisningen, så elevernes sproglige resurser bringes i spil. En fremmedsprogslærer siger:

”Og det var det [at bruge elevernes sproglige kompetencer] jeg tror, jeg fik øjnene op for. Der er også noget selvværd omkring det og den måde - den motivation, der er for sprog, når de [eleverne] pludselig opdager, at der er rigtig mange, der har nogle andre [sprogkompetencer]. Det kan være islandsk, og det kan være kurdisk […] og at de kan bruge og få øje på det og bringe det i spil ind i sprogundervisningen […], så vokser de lige lidt.”