På siden her kan I finde inspiration til indsatser, der kan:
FORNYELSE AF SPROGFAGENE
Hvis I som skole ønsker at arbejde mere strategisk med udviklingen af jeres sprogundervisningen, kan I starte med at se på, hvilke indsatser der kunne være relevante for jeres skole. Som inspiration til jeres arbejde, har NCFF udarbejdet denne guide. Den er ikke uudtømmelig, men den kan give idéer til, hvordan I helt konkret kan komme i gang med at udvikle god og motiverende sprogundervisning.
I guiden bliver I præsenteret for tre forskellige indsatsområder, som I kan lade jer inspirere af i arbejdet med at udvikle sprogundervisningen på jeres skole. Inden for hvert af de tre indsatsområder kommer vi med bud på, hvad I helt konkret kan sætte fokus på.
Som supplement finder I også refleksionsøvelser og skabeloner, som I kan anvende eller blive inspireret af i jeres at arbejde med at udvikle god sprogundervisning.
Udvælg 1-3 indsatser. Det kan være med udgangspunkt en af de indsatser, vi præsenterer på siden her, eller en indsats, I selv er kommet frem til. Vær gerne så konkrete som muligt.
Et eksempel på en konkret indsats kunne være: “Vi vil gerne have flere elever i udskolingen til at turde sige noget på fremmedsproget. Det vil vi gøre ved at lave en fælles “bank” af gode tasks, som vi kan bruge i undervisningen.”
Lav derefter en plan:
Indsats | |
Mål | |
Tovholder | |
Arbejdsgruppe | |
Ledelsesrepræsentant | |
Resurser | |
Vidensbehov | |
Videndeling undervejs og efter | |
Evaluering | |
Videreførelse |
Inddrag gerne eleverne i processen. I kan fx inddrage elevrådet i en del af arbejdet, eller I kan bede en gruppe af elever om at udfylde Elevens rejse nedenfor. Her skal eleverne se på deres vej gennem grundskolen og komme med ønsker og gode idéer til deres sprogundervisning. I kan så efterfølgende lade jer inspirere af deres input.
Elevens rejse (pdf til download på vej)
Læs også om det sprogstrategiske arbejde på Skovvangskolen i Aarhus.