Guide

- til strategisk udvikling af fremmedsprogsundervisningen ved hjælp af konkrete indsatser


På siden her kan I finde inspiration til indsatser, der kan:

  • understøtte et kommunikativt, funktionelt sprogsyn
  • styrke elevernes motivation for fremmedsprog
  • bringe verden ind i sprogundervisningen

FORNYELSE AF SPROGFAGENE

Hvis I som skole ønsker at arbejde mere strategisk med udviklingen af jeres sprogundervisningen, kan I starte med at se på, hvilke indsatser der kunne være relevante for jeres skole. Som inspiration til jeres arbejde, har NCFF udarbejdet denne guide. Den er ikke uudtømmelig, men den kan give idéer til, hvordan I helt konkret kan komme i gang med at udvikle god og motiverende sprogundervisning.

I guiden bliver I præsenteret for tre forskellige indsatsområder, som I kan lade jer inspirere af i arbejdet med at udvikle sprogundervisningen på jeres skole. Inden for hvert af de tre indsatsområder kommer vi med bud på, hvad I helt konkret kan sætte fokus på.

  1. Det første indsatsområde har fokus på lærerne. Det handler om det kommunikative, funktionelle sprogsyn og om kompetenceudvikling af lærere. Et udgangspunkt i den nyeste viden om fremmedsprogsdidaktik hos sproglærerne er med til at sikre, at udviklingen af sprogfagene bidrager optimalt til elevernes faglige udvikling og trivsel.
  2. Det andet indsatsområde handler om selve undervisningen, om hvordan man kan strukturere og planlægge udbuddet af sprog, samarbejdet i og mellem fag, og om hvordan I kan bringe elevernes egne sproglige resurser og refleksion over sproglæring i spil.
  3. Det tredje indsatsområde handler om at bringe verden ind i skolen. Relevant og praksisorienteret undervisning i sprogfagene er motiverende og giver eleverne mulighed for at opleve at kunne gøre noget med sproget.

Som supplement finder I også refleksionsøvelser og skabeloner, som I kan anvende eller blive inspireret af i jeres at arbejde med at udvikle god sprogundervisning.

Hvordan kommer vi i gang?

Udvælg 1-3 indsatser. Det kan være med udgangspunkt en af de indsatser, vi præsenterer på siden her, eller en indsats, I selv er kommet frem til. Vær gerne så konkrete som muligt.

Et eksempel på en konkret indsats kunne være: “Vi vil gerne have flere elever i udskolingen til at turde sige noget på fremmedsproget. Det vil vi gøre ved at lave en fælles “bank” af gode tasks, som vi kan bruge i undervisningen.”

Lav derefter en plan:

Indsats

Mål

Tovholder

Arbejdsgruppe

Ledelsesrepræsentant

Resurser

Vidensbehov

Videndeling undervejs og efter

Evaluering

Videreførelse

Inddrag gerne eleverne i processen. I kan fx inddrage elevrådet i en del af arbejdet, eller I kan bede en gruppe af elever om at udfylde Elevens rejse nedenfor. Her skal eleverne se på deres vej gennem grundskolen og komme med ønsker og gode idéer til deres sprogundervisning. I kan så efterfølgende lade jer inspirere af deres input.

Elevens rejse (pdf til download på vej)

Læs også om det sprogstrategiske arbejde på Skovvangskolen i Aarhus.