#FremMedSprog2019 – Sprogbrusebade på landets skoler og gymnasier

Naturvidenskabsuger og naturvidenskabsfestivaller er vi efterhånden vant til. Men i uge 40 har landets skoler og gymnasier haft besøg fra en helt anden gren af vores uddannelsessystem: fremmedsprogsstuderende!

På Hansted skole i Valby var 12 studerende fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole på besøg i 6., 7. og 9. klasserne. De lavede sanglege, vendekort, pantomimeteater, robotlege og personbingo på tysk for eleverne, som deltog med stor entusiasme og gå-på-mod, selvom det var nyt og lidt udfordrende. Eleverne syntes, at det var godt at lave forskellige kreative aktiviteter inden for samme emne. De studerende var glade for at være sammen med eleverne og for deres respons. Lærerne på skolen synes det var dejligt med en sjov aktivitet for deres elever.

Fire studerende fra franskstudiet på Aarhus Universitet lavede sang-, ord- og associationslege på fransk i 1.g. på Aarhus Statsgymnasium. Eleverne kommenterede, at de kreative lege gjorde det franske sprog sjovere, og lærerne fandt det motiverede for deres elever med besøg fra studerende. De studerende var glade for at komme ud på gymnasierne. De er nemlig på første semester, og det var deres første gang med at prøve at undervise.

Omkring 300 sprogstuderende fra læreruddannelser og universiteter har i forbindelse med #FremMedSprog2019 vækket glæden ved fremmedsprog på en række af landets skoler og gymnasier ved at give eleverne sprogbrusebade. Sprogbrusebade er en lille anderledes sprogaktivitet, der skal gøre opmærksom på, hvor meget fremmedsprog vi er omgivet af, hvor meget man kan forstå, selvom man måske ikke kan sproget. Kort sagt at vise, at fremmedsprog er ret sjovt.

Se billeder fra #FremMedSprog-dagen på forsiden af www.ncff.dk, og se, hvor i landet studerende har givet elever sprogbrusebad.

Både uddannelsesinstitutioner og medier har omtalt #FremMedSprog2019: