Mens vi venter på 2025
Centerledere Hanne Wacher Kjærgaard og Mette Skovgaard Andersen med en jule- og nytårshilsen fra alle i NCFF og et par refleksioner over fremmedsprogsområdet i Danmark og centrets arbejde netop nu ved indgangen til 2025.
2024 rokkede fremmedsprogsbåden med en ny bølge lukninger af sproguddannelser. Først på CBS – der ellers råder over betragtelige andele af Danmarks japansk- og kinesiskstuderende – og derefter overvejelser om det samme på Aarhus Universitet, som heldigvis i nogen grad foreløbig er trukket tilbage. Det er bekymrende, da fagmiljøer forsvinder lynhurtigt - men er svære at genskabe.
Generativ AI har både skabt panderynker og muligheder i sprogundervisningen. På NCFF’s konference i december kom vi godt på vej med at udforske mulighederne, og et vigtigt nedslag derfra var, at den teknologiske udvikling kun understreger et endnu større behov for sprogkompetencer og viden om, hvad sprog er – også for at forstå verden. Og endnu større behov for samtænkning i uddannelsessystemet.
Men vi bliver også nødt til at komme et spadestik dybere i 2025. AI ryster vores opfattelse af, hvad sprog og tekst er, og den ny virkelighed kalder derfor også på samtaler om curriculum i sprogfagene; Hvad vil vi med sprogfagene? Hvad skal eleverne kunne, og hvad giver mening at teste dem i? Hvad skal lærerne kunne? Hvad skal dimittender fra sproguddannelserne kunne?
Og hvad er de gode svar til de unge mennesker, når de spørger: Hvorfor skal vi lære fremmedsprog? Det skal de, fordi sprog og kultur hænger sammen som to sider af samme mønt. Fordi sproglig interaktion ofte ikke kun er et spørgsmål om at overbringe informationer fra den ene til anden, men også handler om at vise respekt; at vise, at man forstår den andens udgangspunkt; at se verden med den andens øjne og få nye perspektiver på sin egen verden; at opbygge relationer; at kunne agere kompetent og målgruppetilpasset osv.
Analoge eksamensforslag på ungdomsuddannelserne bekymrer både eksperter og NCFF. Pen og papir til skriftlig eksamen er langt væk fra elevernes digitale virkelighed og arbejdsform, og hvis man vil have eksamensformen, skal vi være helt sikre på, at vi tester det mest relevante, og det er ikke nødvendigvis form, men sammenhængene mellem form, funktion og betydning. Hvis vi laver analoge eksamener, hvor vi kun tester sproglig korrekthed eller gammeldags skriveprocesser, fjerner vi fremmedsprogenes virkelighedsrelevans for eleverne. Det er det sidste, fremmedsprogsfagene har brug for. Så vi skal tænke os godt om og tænke og bevæge os frem. Ikke gå skridt tilbage.
NCFF ser frem til disse drøftelser om curriculum, og vi glæder os også til det arbejde, der venter os i centret i det nye år. Vi har gang i flere undersøgelser og nye på tegnebrættet, ligesom vi har anden praksisrelateret viden på vej fra en række afsluttede projekter, som NCFF har støttet. 2024 var et travlt år, og det bliver det kommende også. Vi håber også, at det nye år vil give os mulighed for at fortsætte centrets arbejde noget længere end til udgangen af næste år, hvor vores nuværende bevilling udløber. NCFF har noteret, at begge fagministre siden sommerferien har nævnt sprogfagene ved flere lejligheder. Det er godt. For behovet for at styrke fremmedsprog i uddannelsessystemet er mere præsent end nogensinde.
På vegne af alle i NCFF, ønsker vi jer en glædelig jul og et godt nytår!
Hanne Wacher Kjærgaard & Mette Skovgaard Andersen
Centerledere