Et bredt og sammenhængende udbud af fremmedsprog

For at børn og unge kan opnå solide fremmedsprogskompetencer ud over engelsk, må der eksistere et bredt og sammenhængende udbud af sprogfag i kommunen og et godt samarbejde mellem de forskellige institutioner.

Det er med til at styrke den sproglige bredde i Danmark, hvis elever i grundskolen tilbydes både tysk og fransk og får mulighed for at tilvælge øvrige sprogfag som fx spansk og kinesisk. Ligeledes er det en fordel, hvis eleverne på ungdomsuddannelserne kan fortsætte med at lære de fremmedsprog, de har haft i grundskolen og har mulighed for at vælge øvrige fremmedsprog, hæve deres sprogfag eller vælge en studieretning, hvor de dygtiggøre sig sprogligt.   

Det er behov for, at flere elever vælger sprog til og opnår solide fremmedsprogskompetencer, som kan sættes i spil i deres fremtidige uddannelse og arbejdsliv.

Derudover at det vigtigt, at eleverne oplever en sammenhæng mellem sprog. En måde at opnå dette på, kan være at arbejde med brobygning i sprogfagene, implementere en flersprogethedstilgang eller understøtte tværsprogligt samarbejde.

Læs mere her:

Fransk eller tysk?

Når eleverne inden 5. klasse skal vælge, om de vil have fransk eller tysk som deres andet obligatoriske fremmedsprog, er det i mange kommuner - særligt i Jylland - ikke et reelt valg. Fransk som undervisningsfag eksisterer efterhånden kun på ganske få skoler og nærmest kun i hovedstadsområdet (se fx NCFF-publikationen Franskfagets udvikling gennem de sidste 10 år). Samtidig nærmer mange fransklærere sig pensionsalderen, viser en fremskrivning af lærerdækningen foretaget for NCFF, og der uddannes kun ganske få nye fransklærere på universiteter og professionshøjskoler. Der er behov for, at denne udvikling vendes, hvis fransk fortsat skal eksistere som sprogfag i Danmark.  

Fra skoleåret 2025/2026 begynder eleverne på tysk eller fransk i 6. klasse i stedet for 5. klasse. Det samlede timetal for tysk/fransk forbliver det samme. Engelsk rykkes ligeledes til 2. klasse fra 1. klasse.

Tidlig tysk og tidlig fransk

For at styrke elevers sproglige kompetencer og motivation for at lære fremmedsprog har man flere steder i landet, især i Region Sønderjylland, valgt at introducere tysk fra 0. eller 3. klasse. 

Yngre elever er generelt mere åbne over for at lære nye sprog, og det er lettere at påvirke deres udtale. Afhængig af lærernes sproglige færdigheder og didaktiske viden kan der være behov for at kombinere et sådant tiltag med efter- og videreuddannelse.

Få inspiration fra projektet Tidlig sprogstart – fransk i 3. og 4. klasse, som introducerer tidlig fransk på 8 grundskoler rundt om i landet. Projektet er støttet af midler fra NCFF, og projektets hjemmeside findes her.

Tysk, fransk og spansk som valgfag

Flere grundskoler har haft succes med at oprette 3-årige valgfag i fremmedsprog, da det har givet mulighed for at styrke fremmedsprogskompetencer og motivationen hos en bred målgruppe af elever. For nogle skoler har dette tiltag endda været vejen til at få lavet en fremmedsprogsstrategi. Også ift. dette tiltag kan der være behov for efter- og videreuddannelse. 

Inden for de nuværende rammer har skoler mulighed for at tilbyde tysk og fransk som 3-årigt valgfag.

Øvrige sprogfag

Interessen for sprog og for at blive dygtig til sprog kan også stimuleres af, at eleverne i grundskolen, på ungdomsskoler og ungdomsuddannelser stifter bekendtskab med andre sprog end dem, der traditionelt udbydes, fx italiensk, kinesisk og russisk. Samfundet har brug for mennesker, der kan begå sig professionelt på andre sprog end engelsk, tysk og fransk.