Internationalisering

Et fokus på internationalisering og globalt medborgerskab i undervisningen kan bidrage til at øge elevernes motivationen for fremmedsprog og deres interkulturelle viden og kompetencer. Det gælder fx for grundskoleelever, som får autentiske sprogoplevelser og kan blive motiverede til at lære fremmedsprog gennem internationale projekter; for gymnasielever, som gennem rejser, online udveksling, projekter og kontakt med internationale virksomheder ser fremmedsprog som et aktiv i deres fremtidige karriere; og for elever på erhvervsuddannelserne, som tager på ophold i udlandet og her lærer at se værdien af fremmedsprog.

Der eksisterer mange tilbud og portaler, som kan understøtte arbejdet med internationalisering. Nedenstående er ikke en udtømmende liste, men blot eksempler.

Inspiration til undervisningen & fysiske og online kulturmøder


Internationalisering og verdensmål i undervisning

Interkulturelle kommunikative kompetencer og fremmedsprogskompetencer er afgørende for at kunne agere internationalt og dermed også en forudsætning for at kunne realisere FN’s verdensmål. Her er en liste over materaialer med gode råd til, hvordan I kan arbejde med elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer og FN’s verdensmål i undervisningen samt eksempler på konkrete undervisningsforløb:

  • NCFF's pixi om Interkulturel kommunikativ kompetence. Her kan I finde inspiration til at arbejde med interkulturel kommunikativ kompetence. Pixien har også et mini-aktionslæringsforløb tilknyttet om emnet i vores vidensbank. 
  • Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence - 9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen. Materialet giver inspiration til, hvordan digitale, men også en kombination af digitale og analoge læremidler, kan støtte op om en undervisning, der sigter mod at udvikle interkulturel kommunikativ kompetence.
  • Verdensborger - Globalt udsyn og kulturel indsigt. Publikationen er resultatet af NCFF-projektet Digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen, hvor lærere og elever fra i alt otte gymnasieskoler har eksperimenteret med og undersøgt anvendelsen af digitale teknologier i sprogfagene i perioden 2021-2023. Der gives i publikationen samlede anbefalinger om at tilrettelægge virtuelle udvekslingsforløb i undervisningen, inkl. opgaveforslag. Den samler også en stribe af praktiske råd til skoler og rektorer om at planlægge denne type udvekslinger og afværge de praktiske udfordringer, der er, når der skal samarbejdes på tværs af skoler, lande og tidszoner.
  • Motivation for fremmedsprog - og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling er et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring. Materialet er henvendt lærere, som ønsker at arbejde både med interkulturel forståelse og sprogindlæring - her med fokus på FN’s Verdensmål. Det består af en kort indføring i teorien og konkrete forløb til henholdsvis engelsk-, fransk- og tyskundervisningen i udskolingen, som hver er understøttet af en tilhørende lærervejledning. Der er også lavet PowerPoint-præsentationer til hvert forløb.
  • Det digitale læringssite om FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling for ungdomsuddannelserne. I finder konkrete forløb i engelsk, fransk, spansk og tysk. Forløbene til sprogfagene fransk, spansk og tysk er udviklet i et samarbejde mellem gymnasielærere og Mellemfolkeligt Samvirke med støtte af NCFF. 

Internationalisation at home

Man behøver ikke nødvendigvis at rejse ud for at skabe et internationalt miljø eller engagere elever i internationale aktiviteter. EU-kommissionen understøtter gennem deres programmer også internationale aktiviteter lokalt.   

eTwinning

eTwinning er en samarbejdsportal for skoler og institutioner i Europa. Her kan man få kontakt og oprette samarbejdsprojekter blandt andet med fokus på at lære og bruge fremmedsprog i autentiske sammenhænge. Portalen er tilgængelig på alle de europæiske sprog. Der findes danske eTwinningambassadører i hele landet, som yder gratis support og støtte til skoler og lærere, som vil i gang med eTwinning.   

Sprogassistenter

Studerende fra udlandet har mulighed for at søge praktik i Danmark og komme til at fungere som sprogassistenter i undervisningen. Man kan som skole oprette sig på www.schooleducationgateway.eu og dermed komme i kontakt med studerende fra andre europæiske lande. For yderligere information, kontakt NCFF.   

Udveksling og rejser

Udvekslingsprogrammer for de gymnasiale ungdomsuddannelser

Det Nationale Center for Fremmedsprog bistår Børne- og Undervisningsministeriet i organiseringen og administrationen af to udvekslingsprogrammer mellem Danmark og hhv. Spanien og Frankrig, som giver danske gymnasieelever mulighed for at komme på udvekslingsophold. 

Midler til sprogkurser og andre uddannelsesaktiviteter gennem Erasmus  

Der findes mange andre tilbud om udveksling og rejser, som kan styrke elevers og læreres fremmedsprogskompetencer. Det kan man orientere sig i hos Erasmusprogrammerne. 

Erasmusprogram 2021-2027

Med det nye Erasmus-program 2021-2027 er det muligt at blive akkrediteret som organisation og dermed modtage økonomisk støtte, hvis man ønsker at styrke international udveksling og samarbejde. Dette indbefatter blandt andet følgende EVU-aktiviteter: 

  1. Deltagelse i kurser eller andre uddannelsesaktiviteter i udlandet  

  1. Undervisningsophold, hvor der undervises på en partnerskole i udlandet 

  1. Job-shadowing på en relevant institution i udlandet 

Grundskoler og ungdomsuddannelser (o.a.) kan ansøge om at blive akkrediteret, men det kan en kommune også i form af en konsortieansøgning. Grundlaget er en Europæisk udviklingsplan, hvilket betyder at organisationen skal kunne identificere et udviklings- og internationaliseringsbehov. 

Hvis man er akkrediteret, har man nem adgang til løbende at ansøge om mobilitetsaktiviteter.