Undersøgelsen viser - via en fremskrivning af status quo - hvordan lærerdækningsmulighederne inden for fremmedsprog i folke- og gymnasieskolen vil se ud de næste tyve år.
Fremskrivningen er således baseret på, hvordan situationen er i dag. Det antages, at elever og studerende fortsætter med præcis samme søgemønstre og valg som nu, og det antages, at timetal, udbud etc. er præcis som nu. Dette står i kontrast til Strategi for Styrkelse af Fremmedsprog i Uddannelsessystemet fra 2017, der netop er udtryk for, at man fra politisk hold ønsker at ændre på denne tingenes tilstand. Der er dog ikke truffet beslutninger, der ændrer på status quo ift. udbud, strukturer, obligatoriske valg etc., hvorfor vi har valgt at tage udgangspunkt i status quo.
Rapporten kortlægger den aktuelle og fremtidige lærersituation i folkeskolens og gymnasieskolens fremmedsprogsfag.
Mere specifikt tegner rapporten, med udgangspunkt i et stort registerdatamateriale fra Danmarks Statistik, Børne- og Undervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet, et billede af status for engelsk-, tysk- og fransklærere i folkeskolen og engelsk-, fransk-, italiensk-, kinesisk-, latin-, spansk- og tysklærere på de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Med afsæt i den aktuelle situation anvendes en række fremskrivningsanalyser til at give forventninger til udbud af og efterspørgsel på fremmedsprogslærere frem til 2039/2040 under konkrete modelantagelser. Som en særanalyse på folkeskoleområdet præsenteres desuden resultaterne af en kortlægning af indholdet af de undervisningskompetencevurderinger, som skoleledelser foretager med henblik på at vurdere, om en lærer har kompetencer svarende til formel kompetence i de fag, de underviser i. Denne del af rapporten tager afsæt i en spørgeskemaundersøgelse og i dybdeinterviews med skoleledere.
Når det kommer til folkeskolen, viser undersøgelsen:
Når det kommer til indhold af og praksisser omkring undervisningskompetencevurderinger i folkeskolen, viser undersøgelsen:
Når det kommer til udbud af og efterspørgsel på fremmedsprogslærer ved de gymnasiale ungdomsuddannelser, viser undersøgelsen: