Brobygning

Her finder du projekter, der har til formål at bygge bro mellem uddannelsestrin, mellem sprog og mellem uddannelse og arbejdsmarked.


Vertikalt lærersamarbejde

2019-2020

Formålet med projektet er at øge det vertikale lærersamarbejde mellem grundskole- og gymnasielærere for gensidigt at kunne inspirere hinanden og få mulighed for at udvikle og afprøve konkrete metoder til at understøtte og motivere eleverne til at opnå solide sprogkompetencer i fransk, tysk og spansk med henblik på videre uddannelse og erhvervsmuligheder. Vi vil – med udgangspunkt i forskellige modeller for samarbejde på lærersiden - søge at få flere elever til at vælge sprog (på et højere niveau og flere sprog) fastholde og stimulere interessen, så eleverne får det bedst mulige udbytte af sprogundervisningen, som de kan anvende i deres videre uddannelses- og erhvervsvalg som en vigtig ekstra kompetence.

Nøgleord: brobygning, overgange, netværk, fransk, tysk, spansk

Bevilget til Virum Gymnasium (projektansvarlig) v. Birgit Riedel Langvad og Roskilde Gymnasium v. Mette Bering

Junior sprogcamp

2019-2020

Udvikling og afvikling af en fælles årlig junior sprogcamp for grundskoleelever i Lyngby-Taarbæk kommune og Roskilde Kommune for at vise grundskoleelever betydningen af at kunne sprog og give dem en oplevelse af, at det er sjovt. Campen består af en vifte af forskellige obligatoriske og valgfri workshops og konkurrencer. Planlægningen vil ske i dialog med udskolingslærere via sprogvejledernetværk mv. samt kommunernes pædagogiske afdelinger. Sprogelever fra de deltagende gymnasier fungerer som sprogassistenter, mentorer og sproglige rollemodeller. Campen slutter af med præsentationer af små lomme-kortfilm produceret af deltagerne. Filmklippene vil kunne vises i andre sammenhænge og kunne anvendes til at øge interessen for sprog blandt andre elever.

Nøgleord: sprogcamp, brobygning, grundskole

Bevilget til Virum Gymnasium (projektansvarlig) v. Hilda Blinkenberg, Lyngby Gymnasierne, Knord v. Lene Kirk-Sørensen og Roskilde Gymnasium v. Mette Bering

Obligatoriske sprogdage for alle Herlev kommunes 8.klasse-elever - forsmag på AP

2019-2022

Projektet introducerer alle 8. klasselever i Herlev Kommune til ideen om, at man kan tænke sprog på tværs. Kurset gennemføres af gymnasiets lærere i samarbejde med folkeskolernes fremmedsprogslærere, som samtidig knytter bånd og danner netværk igennem det konkrete arbejde med sprogdagene og opfølgningen på dem.

Nøgleord: brobygning, overgange, AP, grundskole, stx 

Bevilget til Herlev Gymnasium & HF (projektansvarlig) v. Jan Vistisen og Herlev Kommune v. Camilla Ottsen

Overgangen til et sprogstudium på universitetet (spansk- og tyskstuderendes studiestart)

2019-2020

Undersøgelse af overgangen fra ungdomsuddannelser til videregående uddannelser, fx hvilke undervisningsformer og indhold de studerende kommer med fra sprogundervisningen på deres ungdomsuddannelse og deres motivation, forventninger til indhold, niveau, arbejdsformer og –mængde. Dette bliver sammenholdt med de oplevelser, som de studerende får i løbet af deres første studietid. 

Nøgleord: overgange, motivation, brobygning, spansk, tysk  

Bevilget til Aalborg Universitet (projektansvarlig) v. Lotte Dam

Sammen styrker vi sprog

2019-2020

Dette projekt har til formål at udvikle en model, der gennem samarbejde mellem grundskole og gymnasium kan styrke sammenhængen i fransk- og tyskundervisningen og overgangen mellem de to skoleformer. Herved understøttes, at flere vælger studieretninger med fransk og tysk i gymnasiet.

Nøgleord: brobygning, fransk, tysk, grundskole, gymnasium 

Bevilget til Risskov Gymnasium (projektansvarlig) v. Helene Clemens Petersen 

Risskov Gymnasium inviterer d. 21. november gymnasier i og omkring Aarhus til gratis sprogseminar. Tilmeldingsfrist d. 20. september. Læs mere.

Sprog på langs og tværs

2019-2020

Samarbejde med fire grundskoler om at udvikle og videndele om god fremmedsprogsundervisning i tysk og engelsk, med henblik på at så mange elever som muligt får lyst til og motiveres til at vælge fremmedsprog, ud over engelsk, og opnå solide sprogkompetencer. Erfaringerne herfra vil desuden blive delt med fransk og spansk på gymnasieniveau.    

Nøgleord: brobygning, netværk, motivation, tysk, fransk, spansk    

Bevilget til Odder Gymnasium (projektansvarlig) v. Susanne Thomsen Jensen 

Sprogligt boost i tysk

2019-2020

Udvikling af et nyt fælles modul der samler studerende og undervisere fra VIA University College og Aarhus Universitet. Modulet skal styrke de sprogstuderendes sproglige færdigheder og sproglige selvtillid for på den måde at skabe et styrket grundlag for de studerendes videre arbejde med sprogfaget. Udbydes på sigt i både tysk og fransk.    

Nøgleord: tysk, franskprofessionshøjskole, universitet

Bevilget til VIA University College (projektansvarlig) v. Line Møller Daugaard og AU

Glæde ved sprog gennem styrkelse af sproglig opmærksomhed

2019-2020

Mange unge har en baggrund, hvor de allerede kan andre sprog end de fremmedsprog, der undervises i. Dette projekt sætter fokus på at inddrage sprog, der normalt ikke undervises i. Dermed øges den sproglige opmærksomhed, de unge bliver anerkendt og forhåbentlig motiverede til at vælge at beskæftige sig med sprog. Projektet falder i to dele: en lokal kompetencedel på Københavns Åbne Gymnasium og et sprogligt netværk i Valby gennem brobygning mellem folkeskolelærere og gymnasielærere i Valby.

Nøgleord: motivation, brobygning, overgange, AP, grundskole, stx 

Bevilget til Københavns Åbne Gymnasium (projektansvarlig) v. Christine Friis Lippert samt Tove Ditlevsens Skole v. Thomas Lerskov Philipsen, Vigerslev Allé Skole v. Ida Roholm, Valby Skole v. Thomas Damsgaard og Byens Skole v. Morten May

Sprogcamp på Greve Gymnasium: på sprogrejse

2019-2020

Sprogcamp for alle interesserede 8. og 9. klasse-elever i Greve Kommune. Temaet er "på sprogrejse", hvor eleverne snuser til to af gymnasiets fem fremmedsprog på en "rejse" på skolen.  Fokus er kulturmødet og fremmedsproget som en intuitiv, legende dør-åbner. Formålet med sprogcampen er at motivere grundskoleeleverne til at vælge gymnasiet og lære endnu mere sprog her. Vi håber at danne bro til tysk- og fransklærere på grundskolerne, som deltager i sprogcampen. I forlængelse heraf er det vores forhåbning, at et øget kommunalt samarbejde omkring sprogene på sigt kan få rådhusets øjne op for potentialet i en kommunal fremmedsprogsstrategi.

Nøgleord: brobygning, interkulturalitet, motivation, stx, grundskole

Bevilget til Greve Gymnasium (projektansvarlig) v. Niels Ejgil Trebbien Dybbro og Mette Brøndum

Brobygning i fransk og tysk mellem gymnasium og grundskole

2019-2020

Projektet har til formål at udvikle et brobygningsforløb med fokus på samarbejde mellem to forskellige elevgrupper. Ved at de to elevgrupper arbejder med de samme tekster og opgaver, kan eleverne få oplevelsen af, hvad fremmedsprogsundervisning kan føre til: De yngste kan se, hvor langt man kan nå ved et længere fremmedssprogforløb, og de ældste kan se, hvor langt de selv er kommet ift. grundskoleeleverne.

Nøgleord: brobygning, tysk, fransk, grundskole, gymnasium

Bevilget til Kalundborg Gymnasium (projektansvarlig) v. Ilona Stappen og Finn Skouenborg

Tysk i et karriereperspektiv: Folkeskole og gymnasium

2019-2020

Projektgruppen vil i fællesskab udvikle karrierelæringsaktiviteter til forskellige uddannelsesniveauer, som gennemføres lokalt fem forskellige steder i landet og tilpasses de lokale forhold. Erfaringerne opsamles i en afsluttende rapport, som på længere sigt vil kunne indgå i en hjemmeside i regi af NCFF, som kan fungere som inspiration for indførelse af faste karrierelæringsaktiviteter i forbindelse med sprogundervisningen.

Nøgleord: karrierelæring, tysk, grundskole, STX, HHX

Bevilget til Aarhus Universitet (projektansvarlig) v. Jan Engberg, Grenå Gymnasium, 10. Aabenraa, Rybners Gymnasium, Nordstjerneskolen og U/Nord.

Udvikling af brobygning i sprogfaget fransk

2019-2020

Udvikling af regionalt forankrede kurser, som anvendes til netværksarbejde, således at fransklærere i grund- og gymnasieskolen kan etablere et arbejdsprogram for brobygning, som de arbejder videre med lokalt.

Nøgleord: brobygning, overgange, netværk, fransk, efteruddannelse

Bevilget til Fransklærerforeningen (projektansvarlig) v. Christine Leturgie 

Fremmedsprogsdage i gymnasiet

2018-2019

Projektet har haft til formål at udvikle og afprøve et koncept for fremmedsprogsdage på stx for udskolingselever i 8. og 9. klasse.

Nøgleord: brobygning, tysk, fransk, grundskole, stx,  

Bevilget til Aarhus Katedralskole (projektansvarlig) v. Lone Eibye Mikkelsen og Frederiksbjerg Skole     

Tværinstitutionel tyskdag

2018

Invitation af tre grundskoleklasser til tyskdag med fokus på tysk sprog og kultur og en kåring af den sejeste tyskklasse.

Nøgleord: brobygning, tysk, grundskole, stx, universitet

Bevilget til Nørresundby Gymnasium & HF (projektansvarlig) v. Kristine A. Hjuler, Aalborg Universitet, Aalborghus Gymnasium & HF og Hasseris Gymnasium & IB   

Sprogdag for tysk 2.g inden for Tysk Erhvervskommunikation

2018

Workshop, hvor eleverne skal udarbejde et blogindlæg (incl. selvfremstillet video), der henvender sig til forskellige turist-målgrupper med henblik på at reklamere for Berlin.

Nøgleord: brobygning, didaktisk udvikling, tysk, erhvervskommunikation

Bevilget til Aarhus Universitet (projektansvarlig) v. Jan Engberg og Langkær Gymnasium (nu: Aarhus Gymnasium, Tilst) 

Læs mere om projektet her.

Eliteforløb i fransk

2018-2019

Projektets formål er at udvikle og afprøve en masterclass i fransk litteratur og sprog for talentfulde franskelever fra 2.g og 3.g.

Nøgleord: brobygning, didaktisk udvikling, fransk

Bevilget til Aarhus Katedralskole (projektansvarlig) v. Lone Eibye Mikkelsen og Aarhus Universitet v. Merete Birkelund