Elevperspektiver

Hos eleverne kan barriererne til tider synes større end motivationen for at lære fremmedsprog – også selvom mange elever, især de yngre, ofte udtrykker stor begejstring for det faktum, at med et fremmedsprog kan man tale med folk fra andre lande.

NCFF’s elevperspektivundersøgelse fra 2023 viser netop dette: at eleverne værdisætter fremmedsprog positivt og gerne vil lære det. Undersøgelsen understreger desuden, at eleverne har vigtige og indsigtsfulde forståelser af og forestillinger om, hvorfor det er man skal lære fremmedsprog, og hvad der motiverer dem til at lære fremmedsprog. 

Undersøgelsen viser også, at eleverne ikke altid lader til at opleve den kommunikative sprogundervisning, som foreskrives af styredokumenterne for både grundskole og gymnasium. Dermed oplever eleverne ikke, at fremmedsprogsfagene giver dem det, de selv ser som formålet med fagene: at lære at kommunikere på et andet sprog. Det tyder på, at det stadig er en udfordring med at få den kommunikative sprogundervisning og det funktionelle sprogsyn udbredt i sprogundervisningen trods et stort fokus i uddannelsen af lærere på netop dette, hvilket igen kalder på mere efteruddannelse af lærerne. 

Endelig peger elevundersøgelsen på en manglende eller måske usynlig forventningsafstemning i sprogfagene. Eleverne forstår ikke altid, hvad målene er med fremmedsprogsundervisningen. De tror, de skal blive perfekte til at tale sproget (og bliver skuffede, når det ikke sker); de forstår ikke altid, at det er en langvarig og krævende proces at lære et fremmedsprog, måske fordi mange oplever, at engelsk tilegnes nærmest naturligt ligesom førstesproget. 

En måde, man som lærer kan arbejde mere eksplicit med elevernes forventninger og forestillinger om egen sproglæring og deres motivation, er ved hjælp af sprogcoaching. Læs mere om sprogcoaching her:

Sprogcoaching

Sprogcoaching er en metode, som kan hjælpe elever med at sætte mål for læring i fremmedsprog. Metoden appellerer til elevens indre motivation. 

Metoden er via et NCFF-støttet projekt afprøvet af fremmedsprogslærere på 10 gymnasiale uddannelsesinstitutioner. 30 lærere og 350 elever deltog i projektet. Erfaringerne fra projektet viser, at eleverne både får lyst til og mod på at lære fremmedsprog. Netop nu samarbejder NCFF og Studieskolen også om et projekt med sprogcoaching i grundskolen. 

Håndbogen Sprogcoaching i NCFF's vidensbank giver en introduktion og praktisk vejledning til, hvordan I kan guide jeres elever til fx at tage ejerskab for egen læring og sætte realistiske mål, der motiverer dem i deres arbejde med sproget. Bogen er skrevet af sprogunderviserne Christoph Schepers fra Studieskolen og Charlotte Villefrance fra Allerød Gymnasium. 


Elevcitater fra undersøgelsen i plakatform


Nogle af elevernes perspektiver på fremmedsprog fra undersøgelsen har vi samlet i citater på en række plakater, hvor nogle kan ses nedefor. Alle plakater kan downloades samlet ved at klikke på banneret til højre. 

Citaterne er både tankevækkende, indsigtsfulde, sjove og skarpe. Og i de fleste tilfælde sætter de ikke sprogfagene i det bedste lys. Omvendt peger elevstemmerne på mulige områder, hvor der kan sættes ind.