Gode overgange styrker progressionen i sprogundervisningen og dermed elevernes sprogkompetencer, motivation og oplevelse af sammenhæng. Det gælder i grundskolen i overgangene fra indskoling til mellemtrin og fra mellemtrin til udskoling, og i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse og endelig i overgangen fra ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser.
Læs mere om brobygning her:
Gode overgange i grundskolen kan bidrage til at sikre, at eleverne får det fulde udbytte af en tidlig sprogstart og kan fastholde deres motivation for at lære sprog. Det er også vigtigt, at sprogfagene arbejder sammen, så eleverne oplever, at deres generelle viden om sprog er værdifuld og kan bruges i mange sammenhænge. Et stærkt sprogteam på den enkelte skole og netværk og læringsfællesskaber på tværs af skoler kan styrke dette område.
NCFF har støttet forskellige brobygningsprojekter:
Motivationen for at beskæftige sig med sprog på en videregående uddannelse er i høj grad betinget af, at eleverne får et indblik i, hvordan man kan bruge fremmedsprog i arbejdslivet. NCFF har initiereret flere tiltag med fokus på karrierelæring, som man som uddannelsesinstitution kan benytte sig af:
NCFF har samlet et korps af fremmedsprogsstuderende fra landets universiteter og professionshøjskoler, som rykker ud på landets ungdomsuddannelser og fortæller jeres elever om, hvordan det er at læse sprog på en videregående uddannelse. Læs mere og book et besøg
NCFF samarbejder med Akademiet for Talentfulde Unge (ATU) om at tilrettelægge workshops for gymnasieelever med fremmedsprog i fokus og besøg for eleverne på universiteterne.
Se også uddannelsermedsprog.dk, hvor vi har samlet information om alle bacheloruddannelser med sprog i Danmark. Her kan elever danne sig et overblik over mulighederne for at studere sprog på universiteterne eller i læreruddannelsen på professionshøjskolerne.
Der er behov for, at lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne taler sammen for at få øget kendskab til hinandens mål, vilkår og arbejdsmetoder og for at sikre de bedst mulige overgange for eleverne.
NCFF støtter netværksdannelse og didaktiske samarbejder mellem grundskoler og ungdomsuddannelser. Se Hvordan kan NCFF hjælpe dig?