Vinderne i spansk

Spanskkategorien i Dyrk Sproget 2022/23 blev vundet af Josephine, Laura, Ayca, Isabel og Freya fra Mulernes Legatskole


Dommerjuryen i spansk har givet følgende bedømmelse af videoen:

Eleverne har valgt at lave et underholdende og humoristisk rollespil, hvor et ungt spansk-dansk pars forældre skal mødes til middag for første gang.

Indholdsmæssigt er der et meget fint fokus på forskellene mellem madvaner i Spanien og Danmark – og også på andre kulturelle forskelle.

En stor styrke i videoen er den kreative idé, den indlevelse i rollerne som deltagerne udviser, og evnen til at få historien til at fungere med enkle virkemidler som en pose kartofler, en olieflaske og udklippede billeder af mad.

Samtidig viser disse 3g-elever et flot niveau i spansk – sproget er varieret og præcist, med enkelte fejl, og udtalen er ganske flot. Samtidig virker alle deltagere helt frie af deres manuskript.


På andenpladsen kom Lea, Victoria, Flora og Liva fra Ribe Katedralskole


Dommerjuryen i spansk har givet følgende bedømmelse af videoen:

Dette 2g-hold har valgt at lave en relevant og underholdende nyhedsudsendelse med en række indslag om klima, herunder hvordan man i Danmark mærker klimaforandringerne, og hvilke tiltag der gøres for at forebygge dem. Det sidste ”live-indslag” med oversvømmelser i Ribe og med unge der demonstrerer, tager en overraskende og meget humoristisk drejning.

Idéen er kreativ, og videoen er teknisk flot udført. Eleverne lever sig ind i deres roller og virker frie af deres manus. Sproget er generelt ret flot og varieret, især set i forhold til det niveau man kan forvente i 2g.


På tredjepladsen kom Guilherme, Lena, Jette, Mara, Emma og Line fra Deutsches Gymnasium für Nordschleswig i Aabenraa


Dommerjuryen i spansk har givet følgende bedømmelse af videoen:

Dette 2g-hold har lavet en meget underholdende udgave af ”MasterChef/Batalla Culinaria”, hvor et dansk og et spansk hold dyster om at lave typiske madretter. En tilsvarende idé havde mange hold valgt at bruge i år, men ikke alle har formået at gøre det så underholdende og indlevet som dette hold.

Teknisk er videoen velgennemført, og deltagerne virker frie og sikre i fremførelsen. Sproget er klart og ret flydende. Der er visse sproglige fejl, men det skal her tages i betragtning at der er tale om 2g elever, og at der ikke er nogen modersmålstalende elever i gruppen.