29. november 2022
Milling Hotel Park, Middelfart
På konferencen præsenterede NCFF de indledende resultater af en stor kvalitativ undersøgelse, hvor vi har spurgt knap 1.000 elever fra hhv. 3., 6. og 8. klasse samt 1.g, 2.g og 3.g (hhx, htx og stx) om deres holdninger til og oplevelser med at lære fremmedsprog. De mange data fra fokusgruppeinterviewene præsenteres i rapportform i 2023.
Næsten 250 deltog i konferencen, heriblandt lærere og ledere fra alle uddannelsesniveauer - grundskoler, gymnasier, professionshøjskoler og universiteter - repræsentanter fra faglige foreninger og konsulenter i kommuner, regioner, ministerier og styrelser.
10:00 - 10:30
Ankomst og morgenkaffe
10:30 - 11:20
Velkomst og indflyvning til dagen og til undersøgelserne ved:
Moderator: Jacob Fuglsang
Moderator: Anja Bo
11:30 - 13:00
Elevernes oplevelser med og i fremmedsprogsfagene ved:
Oplæg om, hvordan eleverne oplever sprog, sproglæring og undervisningen med efterfølgende refleksion og gruppediskussioner.
En databaseret status på fremmedsprogsområdet ved:
Gruppediskussioner på baggrund af fire cases - to for hhv. grundskole og gymnasium.
13:00 - 14:00
Frokost
14:00 - 15:30
Sprogpædagogisk paneldebat med afsæt i formiddagens oplæg og diskussioner ved:
Lederpaneldebat med afsæt i formiddagens oplæg, cases og diskussioner ved:
15:30 - 16:00
Kaffe og kage
16:00 - 16:50
Fælles opsamling fra sporene ved de to moderatorer.
Afsluttende debat ved:
16:50 - 17:00
Tak for i dag
I forbindelse med undersøgelsen af elevers barrierer og motivation for fremmedsprog i grundskolen og på ungdomsuddannelserne har NCFF i analysearbejdet udvalgt en række citater, som vi på konferencen havde fået trykt i plakatform og hængt op i lokalerne. Mange andre citater fra eleverne blev præsenteret i oplæggene i elevsporet. I udvælgelsen af citater har vi vurderet, om citaterne dels repræsenterer forskellige niveauer og dels rammer noget, som mange elever giver udtryk for i fokusgruppeinterviewene. Så selvom vi ikke har behandlet data kvantitativt, er citaterne alligevel udtryk for centrale temaer, som fylder i undersøgelsen i forhold til elevernes oplevelser med og tanker om sprog, sprogtilegnelse og læring og om undervisningen i sprogfagene.
Citaterne er både tankevækkende, indsigtsfulde, sjove og skarpe. Og i de fleste tilfælde sætter de ikke sprogfagene i det bedste lys. Omvendt peger elevstemmerne på mulige områder, hvor der kan sættes ind. Der er naturligvis også positive citater i data, men i mindre omfang. Det hele vil finde vej ind i analyserapporten, som er under udarbejdelse.
Nogle af plakatcitaterne ses nedenfor. Download alle plakater ved at klikke på banneret.
Elevernes tankevækkende udtalelser om og perspektiver på fremmedsprogsundervisningen samt de forskellige cases med organisatoriske og ledelsesmæssige perspektiver og problemstillinger - baseret på interviews med skoleledere og rektorer – gav anledning til væsentlige og konstruktive drøftelser i konferencens to spor om sprogsituationen i Danmark. Samtidig lagde det grund for den fortsatte drøftelse og videreudvikling af området. Der blev talt om emner som fx:
Og et behov for prioritering og/eller nytænkning, når det gælder:
Sidst men ikke mindst var der også et fokus på at: