Hvem skal være med i arbejdet?

Det kræver en koordineret indsats at arbejde strategisk med fremmedsprog. Det er derfor vigtigt, at arbejdet sker i et samarbejde mellem skolens ledelse, resurseperson(er), sproglærere i et samlet sprogteam og elever. Afhængigt af indsatserne kan det også være en god idé at inddrage eksterne samarbejdspartnere som fx kommunale eller regionale konsulenter. Især på grundskoleområdet kan den kommunale skolekonsulent være en vigtig sparringspartner i skolens udviklingsarbejde og i samarbejdet mellem grundskole og ungdomsuddannelser.

Nogle skoler har en sprogfagsvejleder eller en sprogfagskoordinatorfunktion, mens det på andre skoler er en eller flere resursepersoner, som mere uformelt koordinerer udviklingsarbejdet inden for sprogfagene. Hvis skolens indsatser kun varetages af enkeltpersoner uden en formel rolle eller funktionsbeskrivelse, er der risiko for at indsatserne bliver svækket eller stopper, hvis personen fx skifter job.

Vi anbefaler derfor:

  • At resursepersoner bliver efteruddannet fx som sprogfagsvejledere eller via en master i fremmedsprogsdidaktik. Læs mere under Resursepersonens rolle.
  • At skolen udarbejder en funktionsbeskrivelse for deres resurseperson(er), som tydeliggør ansvar og opgaver, og at der allokeres timer.
  • At skolens resurseperson(er) bliver del af et netværk - fx NCFF's nationale netværk for resursepersoner i sprogfagene eller et lokalt eller kommunalt netværk.
  • At alle skolens lærere i fremmedsprog løbende og systematisk opdateres inden for fremmedsprogsdidaktik. Læs mere under Hvordan kommer vi i gang?

Læs mere om de forskellige roller, som resurseperson, ledelse og kommunal konsulent udgør i det strategiske arbejde med fremmedsprog, og hvordan de kan understøtte udviklingsarbejdet med fremmedsprogsundervisningen: