Resursepersonens rolle

Vi anbefaler, at man som skole får efteruddannet sin(e) resurseperson(er). Vi fremhæver her uddannelsesretningen sprogfagsvejleder på den pædagogiske diplomuddannelse, som er målrettet sproglærere fra både grundskolen og ungdomsuddannelserne. Master i Fremmedsprogsdidaktik er et andet godt bud på relevant fagdidaktisk efteruddannelse. Læs om begge efter- og videreuddannelsestilbud nedenfor under kompetenceudvikling.

Erfaringer fra projektet Fremmedsprog, forandring og forankring viser, at en sprogfagsvejleder kan fungere som en krumtap i udviklingen af skolens fremmedsprogsundervisning: En sprogfagsvejleder har en dybdegående fremmedsprogsdidaktisk viden samt kompetencer i kollegial vejledning, som kan bruges til at rådgive, vejlede og sparre med både kolleger og skoleledelse. Sprogfagsvejlederen kan bl.a. fungere som tovholder for læringsfællesskabet (forum for fælles udvikling af undervisningen) og for udviklingsprojekter på skolen.

Vi anbefaler også, at resursepersonen deltager i netværk med andre resursepersoner. Det kan være et kommunalt netværk for sprogfagsvejledere, et regionalt netværk eller NCFF's nationale netværk for resursepersoner. Læs vores anbefaling om kommunale netværk for sprogfagsvejledere.


Find mere information om efteruddannelse og redskaber til resursepersonen:

Kompetenceudvikling

  • Uddannelsesretningen Sprogfagsvejleder består af tre moduler à hver 10 ECTS på den pædagogiske diplomuddannelse (PD) og udbydes af professionshøjskolerne. Uddannelsen henvender sig både til grundskole- og gymnasielærere. Læs mere om de enkelte moduler i studieordningen for den pædagogiske diplomuddannelse. NCFF har også samlet information om sprogfagsvejlederuddannelsen med links til tilmeldingen på professionshøjskolernes hjemmesider.
  • Master i Fremmedsprogsdidaktik (MIF) på Københavns Universitet. MIF-uddannelsen tilbyder en specialisering i fremmed- og andetsprogspædagogik i forlængelse af kursisternes uddannelse i et fremmedsprog (spansk, tysk, engelsk, fransk, arabisk m.v.) eller i dansk. Kursisterne kommer typisk fra grundskole, gymnasium og videregående uddannelser. Uddannelsen udbydes som deltidsstudium over 3 år og består af fire moduler à hver 15 ECTS. 

Redskaber

Til implementering af en formel funktion som resurseperson på skolen og til varetagelse af opgaverne kan man lade sig inspirere af følgende dokumenter og skabeloner.

Redskaberne er udviklet til grundskolen, men ungdomsuddannelserne kan også hente inspiration her: