Vi anbefaler, at man som skole organiserer lærerne i sprogteams, som inkluderer lærere fra alle sprogfag inkl. engelsk og alle klassetrin, og at man etablerer et læringsfællesskab for lærerne. Et læringsfællesskab er en struktur, der fremmer kollegers samarbejde om undervisningen. Et samarbejde, der kan styrke elevernes oplevelse af sammenhæng og progression i sprogfagene.
I læringsfællesskabet mødes lærerne for i fællesskab at udvikle nye aktiviteter og forløb med afsæt i centrale fremmedsprogsdidaktiske emner eller relevant data. Herigennem skabes en øget bevidsthed om egen og andres praksis.
Det er måske indlysende, at det er vigtigt for forståelsen for og forankringen af ny viden, at man prioriterer at mødes og tale om den, udvikler undervisningen i fællesskab, afprøver den nye viden og derefter samler op på erfaringerne. Det sker dog ofte, at lærere kommer hjem fra et kursus og måske ændrer noget i egen praksis, men samtidig finder det svært at få den nye viden formidlet til kollegaerne. Her kan det at arbejde i et læringsfælleskab sikre vidensdeling og understøtte en bredere forankring af viden.
Sprogteamet kan fx mødes i to læringsfællesskaber årligt og her systematisk arbejde med forskellige fokusområder. Det kan være med udgangspunkt i modellen “Læringsfællesskabscirklen”.
Læs mere om modellen herunder:
Her er en række redskaber til at igangsætte, videreføre og facilitere fællessproglige læringsfællesskaber:
Pixier
Pixierne fra NCFF formidler viden om emner, der er centrale i fremmedsprogsundervisningen. De indeholder også spørgsmål til at igangsætte refleksion over egen og fælles praksis, herunder lærerkognitionsøvelser. Foreløbig har vi udgivet pixier om emnerne:
Hver af de fem pixier har også tilknyttet et mini-aktionslæringsforløb om hvert emne, som lærerne kan arbejde med i egen undervisning. Forløbene kan også downloades samlet.
Materialer
Andre resurser
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og det nationale naturfagscenter ASTRA har samlet diverse redskaber og materialer til facilitering og understøttelse af læringsfællesskaber og teamsamarbejde.
EVA:
ASTRA:
Tre sprogfagsvejledere fra projektet Fremmedsprog, forandring og forankring giver her beskrivelser af, hvordan etableringen af læringsfællesskaber på deres skoler har bidraget til en positiv udvikling af fremmedsprogsundervisningen.
Læringsfællesskaberne har ifølge dem styrket samarbejdet mellem lærerne og givet en ramme for og indhold til den faglige udvikling. De beskriver samtidig de udfordringer, der følger med implementeringen af de nye tiltag.
De tre sprogfagsvejledere kommer fra tre forskellige kommuner og tre meget forskellige skoler: