Kompetenceudvikling af lærere

Det er en god idé, at ikke alene resursepersonen, men også resten af skolens fremmedsprogslærere modtager fremmedsprogdidaktisk opkvalificering. Fælles kompetenceudvikling giver et fælles sprog i sprogteamet og bevirker samtidig, at resursepersonen ikke står helt alene med sin viden og med det fulde ansvar for at løfte den nye viden ind i organisationen. Alle i sprogteamet kan byde ind.  

Ny viden kan formidles via en fagdidaktisk artikel eller lignende, som alle sproglærere skal læse, et oplæg af resursepersonen, et kursus, m.m. Det vigtigste er, at lærerne har mulighed for i fællesskab at diskutere og at arbejde med de nye faglige og didaktiske input. En måde systematisk at arbejde med dette på er via læringsfællesskaber.

Vi har i projektet Fremmedsprog, Forandring og Forankring udviklet og afprøvet en model for strategisk kompetenceudvikling i grundskolen. I denne model indgår der en række aktiviteter og forskellige aktører som spiller sammen og understøtter hinanden. I projektet fik alle lærere nogle kortere kursusforløb i de samme didaktiske temaer som på sprogfagsvejlederuddannelsen så alle har et fælles didaktisk sprog. 

Inspiration til kompetenceudvikling af lærere


Veje til mere fremmedsprogsdidaktisk viden

Vi anbefaler følgende veje til mere fremmedsprogsdidaktisk viden:

  • Der er mange emner og områder, man kan fokusere på inden for fremmedsprogsdidaktikken, men det er afgørende, i tråd med styredokumenter for fremmedsprogsfagene, at alle fremmedsprogslærere er opdaterede indenfor følgende emner: ordforråd, funktionel grammatik, mundtlighed, tværfaglighed og CLIL, flersprogethed og interkulturel kommunikativ kompetence. Endelig er er det vigtigt at holde sig opdateret indenfor den digitale udvikling.
  • Skolen eller kommunen kan samle fremmedsprogslærere på tværs af sprogfag i fælles kususforløb i fremmedsprogsdidaktik, da didaktikken ofte går på tværs af sprogfag. Det løfter ikke kun den enkelte lærer, men sikrer også mere viden og en større forståelse for de didaktiske og indholdsmæssige samspil mellem sprogfagene.
  • Ligeledes kan en kommunal understøttelse bidrage til større sammenhæng i udviklingen af fremmedsprogsområdet på tværs af kommunens skoler. Se også vores anbefaling om kommunale sprogfagskoordinatorer.
  • Også læringsfællesskaberne er en vigtig brik i den fremmedsprogsdidaktiske opkvalificering, idet der her arbejdes med praksisimplementering: Den nye viden omsættes til egen undervisning gennem udarbejdelse af konkrete arbejdsmetoder og undervisningsforløb i læringsfællesskabet. Se også vores anbefaling om læringsfællesskaber.
  • Refleksionsaktiviteter fra lærerkognitionsfeltet, som vedrører læreres viden, holdninger og antagelser om egen praksis, kan være fordelagtige at anvende i den fremmedsprogsdidaktiske opkvalificering og kan bl.a. gøres brug af i læringsfælleskaber og lignende fora, hvor praksisudvikling er i fokus. 
  • Ny eller opdateret viden om centrale fremmedsprogsdidaktiske emner kan gives både via eksterne kurser og seminarer, men også gennem skolens sprogfagsvejleder eller den kommunale konsulent. 
  • Deltagelse i NCFF’s årlige konference og lignende arrangementer kan også tilvejebringe ny viden til fremmedsprogslærerne.

Følgende materialer og tilbud kan understøtte den fremmedsprogsdidaktiske opkvalificering