En systematisk og praksisnær tilgang til fremmedsprogsdidaktisk opkvalificering sikrer, at central viden når så mange lærere som muligt.
Vi anbefaler følgende veje til mere fremmedsprogsdidaktisk viden:
Nedenstående emner er væsentlige fremmedsprogsdidaktiske emner, hvoraf mange også er i fokus i faghæfter, læreplaner og vejledninger for fremmedsprogsfagene. Derudover udgør de indholdet i de to fremmedsprogsdidaktiske moduler i den retningsspecifikke pædagogiske diplomuddannelse sprogfagsvejleder.
LÆRERKOGNITION
Forskning i læreres viden, holdninger og antagelser om egen praksis.
FLERSPROGETHED
Flersprogethedsdidaktik og translanguaging
KOMMUNIKATIV SPROGUNDERVISNING
Kommunikativ kompetence, sprog- og tilegnelsessyn
ORDFORRÅDSTILEGNELSE
De hyppigste ord, typer af ordforråd og chunks
SPROGFÆRDIGHEDER OG STRATEGIER
Mundtlighed, skriftlighed, strategisk kompetence
FUNKTIONEL GRAMMATIK
Autentiske og multimodale tekster
INTERKULTUREL KOMMUNIKATIV KOMPETENCE
Interkulturel kompetence, kultursyn, arrangerede virtuelle og fysisk kultur- og sprogmøder
TVÆRFAGLIGHED OG CLIL
Tværfaglighed i sprogfagene, tværsproglig tværfaglighed og CLIL/samarbejde med andre fag
REDIDAKTISERING AF LÆREMIDLER
Redskaber til analyse og vurdering af læremidler