Fremmedsprogsdidaktisk opkvalificering


En systematisk og praksisnær tilgang til fremmedsprogsdidaktisk opkvalificering sikrer, at central viden når så mange lærere som muligt.

Vi anbefaler følgende veje til mere fremmedsprogsdidaktisk viden:

  • Der er mange emner og områder, man kan fokusere på inden for fremmedsprogsdidaktikken, men det er afgørende, i tråd med styredokumenter for fremmedsprogsfagene, at alle fremmedsprogslærere er opdaterede indenfor følgende emner: ordforråd, funktionel grammatik, mundtlighed, tværfaglighed og CLIL, flersprogethed og interkulturel kommunikativ kompetence. Endelig er er det vigtigt at holde sig opdateret indenfor den digitale udvikling.
  • Skolen eller kommunen kan samle fremmedsprogslærere på tværs af sprogfag i fælles kursusforløb i fremmedsprogsdidaktik, da didaktikken ofte går på tværs af sprogfag. Det løfter ikke kun den enkelte lærer, men sikrer også mere viden og en større forståelse for de didaktiske og indholdsmæssige samspil mellem sprogfagene.
  • Ligeledes kan en kommunal understøttelse bidrage til større sammenhæng i udviklingen af fremmedsprogsområdet på tværs af kommunens skoler. Se også vores anbefaling om kommunale sprogfagskoordinatorer.
  • Også læringsfællesskaberne er en vigtig brik i den fremmedsprogsdidaktiske opkvalificering, idet der her arbejdes med praksisimplementering: Den nye viden omsættes til egen undervisning gennem udarbejdelse af konkrete arbejdsmetoder og undervisningsforløb i læringsfællesskabet. Se også vores anbefaling om læringsfællesskaber.
  • Refleksionsaktiviteter fra lærerkognitionsfeltet, som vedrører læreres viden, holdninger og antagelser om egen praksis, kan være fordelagtige at anvende i den fremmedsprogsdidaktiske opkvalificering og kan bl.a. gøres brug af i læringsfælleskaber og lignende fora, hvor praksisudvikling er i fokus. 
  • Ny eller opdateret viden om centrale fremmedsprogsdidaktiske emner kan gives både via eksterne kurser og seminarer, men også gennem skolens sprogfagsvejleder eller den kommunale konsulent. 
  • Deltagelse i NCFF’s årlige konference og lignende arrangementer kan også tilvejebringe ny viden til fremmedsprogslærerne.

Følgende materialer og tilbud kan understøtte den fremmedsprogsdidaktiske opkvalificering

Centrale fremmedsprogsdidaktiske emner

Nedenstående emner er væsentlige fremmedsprogsdidaktiske emner, hvoraf mange også er i fokus i faghæfter, læreplaner og vejledninger for fremmedsprogsfagene. Derudover udgør de indholdet i de to fremmedsprogsdidaktiske moduler i den retningsspecifikke pædagogiske diplomuddannelse sprogfagsvejleder.

LÆRERKOGNITION
Forskning i læreres viden, holdninger og antagelser om egen praksis.

FLERSPROGETHED
Flersprogethedsdidaktik og translanguaging  

KOMMUNIKATIV SPROGUNDERVISNING 
Kommunikativ kompetence, sprog- og tilegnelsessyn

ORDFORRÅDSTILEGNELSE
De hyppigste ord, typer af ordforråd og chunks

SPROGFÆRDIGHEDER OG STRATEGIER
Mundtlighed, skriftlighed, strategisk kompetence

FUNKTIONEL GRAMMATIK
Autentiske og multimodale tekster 

INTERKULTUREL KOMMUNIKATIV KOMPETENCE 
Interkulturel kompetence, kultursyn, arrangerede virtuelle og fysisk kultur- og sprogmøder  

TVÆRFAGLIGHED OG CLIL
Tværfaglighed i sprogfagene, tværsproglig tværfaglighed og CLIL/samarbejde med andre fag

REDIDAKTISERING AF LÆREMIDLER
Redskaber til analyse og vurdering af læremidler