30.01.2020 | Seminar
Workshoppen Understøttelse af det flersprogede klasseværelse (Supporting Multilingual Classrooms) giver dig indblik i, hvordan du kan arbejde med udvikling af elevers flersprogede kompetencer og resurser i fremmedsprogsundervisningen. Workshoppen finder sted i Aarhus d. 30.-31. marts 2020.
21.01.2020 | Uddannelse
Elever fra hele landet fejrede NCFF’s fødselsdag ved at vise, hvordan sprog hjælper os til at forstå og bygge bro til vores omverden. Se vindervideoerne her.
20.12.2019 | Uddannelse
Vi takker for alle bidragene og opfordrer alle til at deltage en anden gang. Vindervideoerne vil blive offentliggjort på NCFF’s hjemmeside i januar 2020.
16.12.2019 | Udgivelse
NCFF ser tilbage på sit første leveår, som har været fyldt med projekter, netværksdannelser og synliggørelse af fremmedsprog som en vigtig ressource.
05.12.2019 | Konference
Brobygning i uddannelsessystemet, lærersamarbejde og måske endda en bro til erhvervslivet. På NCFF’s første store konference samledes sproglærere for at diskutere, hvordan man sikrer overgange og ændrer diskursen om sprog.
05.12.2019 | Sprog og kommunikation
Oversætter Mette Holm, der især er kendt for sine oversættelser af Murakamis værker, bor i øjeblikket i Japan, men har lige været på et kort visit i Danmark. I dette interview fortæller hun om, hvilke personlige oplevelser hun har haft med sprog, og hvad sprog kan gøre ved os
04.12.2019 | Nyt fra ledelsen
Interview med NCFF’s (Det Nationale Center for Fremmedsprog) centerledelse, Mette Skovgaard Andersen og Hanne Wacher Kjærgaard, der ser tilbage på et år fyldt med projekter, netværksdannelser og synliggørelse af fremmedsprog som en vigtig ressource.
04.12.2019 | Konference
I slutningen af oktober tog centerledelsen til Japan for at deltage i JALT-konferencen, arrangeret af The Japan Association for Language Teaching, en meget stor konference med knap 1500 deltagere fra hele verden og en overflod af interessante oplæg om at undervise i fremmedsprog. Også de to centerledere holdt oplæg og var på besøg på en japansk…
28.11.2019 | Uddannelse
En behovsanalyse om kvalitetsudvikling i franskundervisningen viser, at fagdidaktiske kompetencer står højt på ønskelisten, men også digitale værktøjer samt sproglige og interkulturelle kompetencer er i højsædet. Men allervigtigst er det, at faget bliver bakket op politisk.
23.10.2019 | Seminar
NCFF og Aarhus Universitet har sammen med kolleger i Norge og Skotland fået støtte fra EU til et projekt med titlen Generation Global: Multilingualism and intercultural skills for a dual-competency workforce of the future.