Sprogfagsvejleder

Vi anbefaler, at man som skole får uddannet en sprogfagsvejleder. En sprogfagsvejleder har en dybdegående fremmedsprogsdidaktisk viden, som kan bruges til at rådgive, vejlede og sparre med både kolleger og skoleledelse. Sprogfagsvejlederen kan fungere som tovholder for læringsfællesskabet og for udviklingsprojekter på skolen.Vejlederen er dermed en krumtap i den videre udvikling af fremmedsprogsundervisningen på skolen. 

Konkret er sprogfagsvejlederen i stand til at:  

  • understøtte samarbejde mellem skolens fremmedsprogslærere på tværs af sprog og årgange 

  • yde fremmedsprogdidaktisk rådgivning af lærerne med fokus på styrkelse af ordforråd, mundtlighed, flersprogethed, funktionel grammatik, interkulturel kommunikativ kompetence og tværfaglighed

  • igangsætte og koordinere udviklingsprojekter i samarbejde med skolens lærere og ledelse.

Vi anbefaler også, at vejlederen deltager i et kommunalt sprogfagsvejledernetværk. Læs vores anbefaling om netværk for sprogfagsvejledere.

Redskaber

Til implementering af sprogfagsvejlederfunktionen på skolen og til varetagelse af opgaverne kan man lade sig inspirere af følgende dokumenter og skabeloner:  

Uddannelse som sprogfagsvejleder:

  • Uddannelsesretningen Sprogfagsvejleder består af tre moduler a hver 10 ECTS på den pædagogiske diplomuddannelse (PD) og udbydes af professionshøjskolerne. Uddannelsen henvender sig både til grundskole- og gymnasielærere. Læs mere om de enkelte moduler i studieordningen for den pædagogiske diplomuddannelse. NCFF har også samlet information om sprogfagsvejleder-uddannelsen med links til tilmeldingen på professionshøjskolernes hjemmesider.

Opmærksomhedspunkter

  • Der skal være klare aftaler mellem skoleledelser og sprogfagsvejleder om arbejdets art og omfang, hvad der skal prioriteres, og hvad vejlederen har ansvar for. 
  • Sprogfagsvejlederen skal integreres i skolens vejledergruppe og indgå i skolens PLC.
  • Der skal afsættes tid til, at lærerne kan modtage vejledning og rådgivning fra sprogfagsvejlederen. 
  • Det er vigtigt at understrege, at sprogfagsvejlederen arbejder med hele fremmedsprogsfagrækken inkl. engelsk og med alle klassetrin. 
  • Der skal afsættes tid og resurser til, at sprogfagsvejlederen kan holde sig opkvalificeret og deltage i kommunalt og nationalt netværk. 
  • Skoleledelsen skal sikre en bæredygtig sprogfagsvejlederfunktion: at der ansættes en ny sprogfagsvejleder ved jobskifte.