Møder i NCFF’s nationale netværk for resursepersoner i sprogfagene

Første møde i netværket blev afholdt 19. marts 2024 kl. 10.30-15.30.
Afholdelsessted: Kolding Kommune, Socialforvaltningen, Nicolaiplads 6, 6000 Kolding


På mødet indviede vi vores nationale netværk for resursepersoner i sprogfagene. Lærere, vejledere, ledere, konsulenter og koordinatorer, der har særligt fokus på fremmedsprog på grundskoleområdet og i ungdomsuddannelserne, er inviteret. 

Netværkets fokus er på forankring af strategiske indsatser, som styrker fremmedsprogsundervisningen. Formålet er dels at styrke den enkelte resurseperson, dels at skabe netværk mellem resursepersoner inden for sprogfagene og dermed bygge bro mellem uddannelsesniveauerne.  

Det er gratis at deltage i netværket og dets møder. Du vil som deltager i NCFF’s nationale netværk blive inviteret til 1-2 årlige netværksmøder og til NCFF’s øvrige arrangementer.  

Var du tilmeldt mødet den 19. marts, er du også tilmeldt netværket. Du kan altid melde dig ud af netværket ved at skrive til ncffost@hum.ku.dk 


Program


10.00-10.30

Ankomst og kaffe

10.30-11.00

Velkomst og kort introduktion til netværket og til strategisk kompetenceudvikling

11.00-13.00

Workshops om AI og digitale redskaber 

Kunstig intelligens og nye muligheder i sprogundervisningen
Henriette Hjelm Hansen, pædagogisk konsulent på CFU, UCN

Oversættelsesmaskiner og AI i sprogundervisningen  - i praksis
Astrid Louise Hylager Lund og Henriette Bruun, gymnasielærere, Aurehøj Gymnasium 

13.00-13.45

Frokost

13.45-15.00

Gruppearbejde: Erfaringsudveksling og sparring om forankring af strategisk arbejde med fremmedsprog inkl. videre drøftelser af formiddagens workshop 

15.00-15.30

Ønsker til netværket og dato for næste møde samt tak for i dag.  


Workshopholderne


Henriette Hjelm Hansen

Jeg er pædagogisk konsulent på CFU, UCN. Mine fag er teknologiforståelse og engelsk. Jeg er uddannet engelskvejleder og har en master i IT og læring. Jeg har været i folkeskolen i mere end 20 år. De sidste 6 år har jeg været vikar på læreruddannelsen i fag som teknologiforståelse, sprog og sprogbrug og tilrettelæggelse af engelskundervisningen 

Workshoppen “Kunstig intelligens og nye muligheder i sprogundervisningen” handler om, hvad kunstig intelligens er, og hvor vi møder det i vores hverdag. Vi udforsker, hvordan kunstig intelligens åbner nye muligheder for lærernes forberedelse til deres sprogundervisning. Vi undersøger, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe med skrivning, funktionel grammatik, læsning, samtale og feedback. Desuden ser vi på, hvordan eleverne kan drage fordel af kunstig intelligens i deres sprogundervisning.  

Astrid Louise Hylager Lund og Henriette Bruun

Vi er gymnasielærere på 15. år med hænderne i mulden hver dag og med afsæt i et 2-årigt NCFF-projekt om inddragelse af oversættelsesmaskiner i sprogundervisningen, har vi afholdt (og afholder stadig) skolebaserede workshops i hele landet om netop dette for undervisere i udskolingen, på gymnasiet og på universiteter og i faglige foreninger. Vi er desuden koordinatorer for digitalisering og internationalisering (og har specialer i fremmedsprogsdidaktik og pædagogikum-fokus på myten om de digitalt indfødte er dygtige til ny IT).

Workshoppen ”Oversættelsesmaskiner og AI i sprogundervisningen - i praksis” handler om de helt konkrete udfordringer og muligheder AI og oversættelsesmaskiner har skabt i sprogundervisningen og hvilke sprogdidaktiske værktøjer, vi som undervisere kan gøre brug af. Undervejs udfordres I selv med konkrete eksempler på øvelser fra den daglige undervisning sammen med diskussionen om, hvorvidt ”snyd-debatten” er konstruktiv i sprogundervisning.

Vi stiller også skarpt på de muligheder og begrænsninger, I kan møde ved forandring og forankring af strategiske indsatser i fremmedsprogsundervisningen på jeres institutioner ved at lade jer lege med konkrete øvelser og diskutere dilemmaer fx om AI som ”Makker eller Maker” i ”Øverum og Prøverum”.