Digitale løsninger åbner op for uendelige muligheder for valg af tematisk indhold. Imidlertid kan de mange muligheder også blive en ulempe.
I denne forbindelse vil vi pege på to problemstillinger:
Fremmedsprogsfagene har deres genstand til fælles: sprog og kulturer. Disse befinder sig i en tæt faglig sammenhæng og et afhængighedsforhold til hinanden. Derudover har tysk, engelsk og fransk i den danske folkeskole de samme kompetenceområder og indholdsområder.
Kompetencemålene under kultur og samfund i engelsk (Børne- og Undervisningsministeriet 2019a: 7) og tysk (Børne- og Undervisningsministeriet 2019b: 7) taler om at eleverne skal blive i stand til at sammenligne egen og andre kulturer og handle i kulturmøder på baggrund af deres forståelse af kulturer: Se bindende kompetencemål for engelsk efter 4. klassetrin (Børne- og Undervisningsministeriet 2019a: 8) og for tysk efter 7. klassetrin (Børne- og Undervisningsministeriet 2019b: 8). I fransk står der under kompetencemålet efter 7. klasse, at eleven har viden og efter 9. klassetrin kan agere som en del af det fransktalende fællesskab (Børne- og Undervisningsministeriet 2019c: 8).
Læser man videre på tværs af de tre fremmedsprog, står der for alle tre fremmedsprogfags vedkommende, at det handler om få indsigt i sprog og kulturer, om hvordan kulturer indgår i sprogene, om udviklingen af færdigheder og holdninger mm., der gør det muligt at begå sig i en globaliseret verden.
I alle tre fag tænkes der i en progression fra nære, hverdagsemner relateret til eget liv og hverdag, til mere komplekse og overordnede emner som åbner blikket imod en større verden.
I folkeskolen bygges undervisningen op omkring tematiske forløb, som danner rammen for arbejdet med alle de elementer, der udgør sprog og kultur. Interkulturel kommunikativ kompetence kræver indsigt, viden og erfaringer med at ‘læse verden’, med andre ord kritisk tænkning over ‘verden’ (Freire 1972).
Al læring starter med en forstyrrelse, en uoverensstemmelse med den viden eleverne allerede har, hvilket de oplever som et problem. Problemet opstår i en bestemt kontekst (social, historisk, kulturel), som eleverne først skal bevidstgøres om. De bliver forstyrret af, at de oplever ‘objektet’ værende anderledes end de forventer, eller også at andre oplever det anderledes end dem selv. Det får dem til at handle og handlingerne har potentiale for at frembringe ændringer. Et godt tematisk indhold giver mulighed for, at denne proces sættes i gang. Dette forudsætter endvidere, at eleverne bliver bevidste om diskurser som rammer for forskellige måder at sætte ord på på verden, altså begrebet diskurs forstået ud fra en sociologisk tilgang.
Kramsch (2011) definerer diskurs som et symbolsk system med tre sider:
Som analyseværktøj til at afdække de forskellige diskurser kan spørgsmål som de følgende bruges: